Ateneumin taidemuseo
HCB:n näyttelyä kiertäessä kävi varsin selväksi, että käsitettä "ratkaiseva hetki", ei turhaan liitetä juuri hänen valokuviinsa. Eikä häntä myöskään turhaan luonnehdita "valokuvaustaiteen isäksi". Kärsivällisellä odottelulla ja huolellisella sommittelulla, sekä useammalla otoksella samasta kohteesta Cartier-Bresson todella sai kuvaan juuri ratkaisevan hetken. 30-luvulta lähtien hän matkusti ympäri maapalloa ja onnistui taltioimaan myös monta historiallista hetkeä. Hän kuvasi Mahatma Gandhin vain muutamaa tuntia ennen salamurhaa. Cartier-Bresson oli Kiinassa juuri silloin, kun Maon joukot ottivat Pekingin valtaansa. Hän kuvasi keskitysleireiltä vapautuvia vankeja.
Näyttelyn hienous ja heikkous oli sen laajuus; n. 300 valokuvaa on monta, monta, monta kappaletta. Yritäpä jokaisen kohdalla miettiä sommittelua, valoa/varjoa, kuvassa vallitsevaa tunnelmaa, kulttuurillista eroavaisuutta tai muotokuvissa esiintyviä kuuluisia taitelijoita/muita kuuluisuuksia. Lyhen pohdinnan jälkeen muistin, että Truman Capote on kirjoittanut Aamiainen Tiffanylla-kirjan joka on yksi lempielokuvistani :D
Pitkästä aikaa yksi lempikäsilaukuistani pääsi ulkoilemaan ♥.
Sokerina pohjalla näimme myös Hugo Simbergin Iltaa kohti-nimisen teoksen, joka on juuri hankittu Ateneumiin kokoelmiin. Se oli kaunis ja herkkä teos ♥.
Kiitos vinkistä! Tuonne tosiaankin voisi mennä nauttimaan valokuvista.
VastaaPoistaMinä kävin näyttelyssä tänään! Oli huikea.
VastaaPoistaVietimme viikonlopun Helsingissä ja muutaman kerran kävelimme Ateneuminkin ohitse miettien pitäisikö poiketa, mutta emme sitten käyneet .....
VastaaPoistaVarmasti vaikuttava näyttely.
VastaaPoista